Акатист страдањима Христовим


Кондак 1.
Војводо заточених и Господе Неба и земље, гледајући Тебе, Бесмртнога Цара, где на крсту висиш, сва се твар измени: Небо се ужасну, темељи се земље усколебаше, а ми недостојни, приносећи благодарно поклоњење Твоме страдању за нас, вапијемо Ти са разбојником:
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Икос 1.
Допуњујући хорове Анђела, ниси од Анђела узео на Себе, него си Ти Бог, мене ради поставши човек, Својим животворним телом и крвљу оживео човека умрлог гресима. Стога, захвални толикој љубави Твојој, ми Ти кличемо:
Исусе Боже, Љубави превечна, с каквом си милошћу обасуо нас земнородне!
Исусе, Ти си Анђеле оставио горе, а сишао си к палим људима доле!
Исусе, Ти си се у тело наше обукао и смрћу Својом државу смрти разорио!
Исусе, Ти си нас с Божанским Тајнама Својим обожио!
Исусе, Ти си страдањима и крстом Својим сав свет искупио!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 2.
Видевши Те у Гетсиманском врту где се у молитви бориш до крвавог зноја, Анђео Ти се јави и крепљаше Те, када Ти греси наши као тешко бреме отежаше, јер Ти узевши на раме погинулог Адама, показа га Оцу, молећи се коленопреклоно. Због тога Ти и ја с вером и љубављу певам: Алилуја!

Икос 2.
Несхватљиви разум добровољног страдања Твог Јевреји не схваташе. Тога ради, када Те ноћу с буктињама тражаху, Ти рече: „Ја сам”. Али мада попадаше на земљу, ипак Те потом везаше и у судницу поведоше. А ми на том путу припадајући к ногама Твојим, с љубавлуу кличемо:
Исусе, Светлости света, омрзнут од злог света!
Исусе, Ти који живиш у неприступној Светлости, би ухваћен од власти таме!
Исусе, бесмртни Сине Божји, Ти би од сина погибли показан свету за смрт!
Исусе, у Теби нема лукавства, али Те издајник лукаво целива!
Исусе, Ти свима дајеш Себе забадава, али си продат за сребрнике!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 3.
Силом Божанства Свог Ти си ученику прорекао трократно одречење. А он потом, иако се са клетвом одрече Тебе, ипак, када у двору првосвештениковом угледа Тебе, Господа свог и Учитеља, срце му се потресе, и он, изишавши напоље, плака горко. Стога погледај и на мене, Господе, и порази сурово срце моје да сузама овим сперем грехе своје, појући Теби: Алилуја!

Икос 3.
Као Вечни Архијереј, имајући заиста власт по реду Мелхиседекову, Ти Владика и Господ свих, стаде пред првосвештеником Кајафом. Стога Ти, Који си од слугу својих примио мучење, прими од нас ово:
Исусе непроцењиви, ценом купљени, стекни ме у вечно наслеђе Твоје!
Исусе, Жељо свију, Тебе се Петар из страха одрекао, али се Ти не одреци мене грешног!
Исусе, Јагње безазлено, од љутих зверова растрзан, отми ме од непријатеља мојих!
Исусе Архијереју, Који си Својом крвљу ушао у Светињу над светињама, очисти ме од телесних нечистота!
Исусе свезани, Ти имаш власт везивати и дрешити, разреши моја тешка сагрешења!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 4.
Дишући буром Христоубиства, Јевреји, послушавиши глас оца лажи и исконског човекоубице - ђавола, одбацише Тебе - прави Пут, Истину и Живот. А ми, исповедајући да си Ти Христос - Божја сила, у коме су све ризнице премудрости и знања сакривене, кличемо: Алилуја!

Икос 4.
Слушајући кротке речи Твоје, Пилат Те као заслуженог смрти предаде на распеће, иако сам сведочаше да никакве кривице не нађе на Теби; он дакле руке своје уми, али срце оскврнави. А ми, дивећи се тајни добровољног страдања Твог, са умилењем кличемо:
Исусе, Сине Божји и Сине Дјевин, Ти си од синова безакоња уморен!
Исусе, Ти си наружен и обнажен, а дајеш лепоту љиљанима пољским и заодеваш небо облацима!
Исусе, Ти си ранама прекривен, а наситио си пет хиљада људи са пет хлебова!
Исусе, Царе свију, уместо љубави и захвалности, Ти си жестоке муке добио!
Исусе, нас ради цео дан мучени, излечи ране душа наших!
Исусе ,Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 5.
Сав си се оденуо боготочивом крвљу Својом, Ти који се одеваш светлошћу као ризом. Знам, заиста знам са пророком, зашто су хаљине Твоје црвене: ја, Господе, ја Те гресима својим раних. Зато Теби, мене ради рањеноме, благодарно кличем: Алилуја!

Икос 5.
Богоречити Исаија, провидевши Те у Духу наружена и изранављена, ужасну се и викаше: Видесмо Га, и не имађаше ни обличја, ни лепоте. А ми, гледајући Те на крсту, са вером и дивљењем кличемо:
Исусе, Ти трпиш срамоту, а човека си венчао славом и чашћу!
Исусе, на Тебе Анђели не могу гледати, а Тебе бију по образима!
Исусе, Тебе трском бијаху по глави, приклони на смирење главу моју!
Исусе, светле очи Твоје беху крвљу замагљене, одврати очи моје да не гледају таштину!
Исусе, од ногу до главе на Теби не беше места читавог, начини ме васцелог читавим и здравим!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 6.
Пилат објави Твоју невиност, изјавивши народу да у Теби не налази ништа што заслужује смрт; али Јевреји, као дивље звери кад угледају крв, шкргутаху зубима на Тебе, вичући: распни га, распни. А ми, целивајући Твоје свете ране, кличемо: Алилуја!

Икос 6.
Засијао си на гледање и удивљење Анђелима и људима, када Пилат рече за Тебе: Ево човека. Ходите стога, да се поклонимо Исусу нас ради исмејаноме, кличући:
Исусе, Творче и Судијо свих, Ти си од Твојих створења суђен и мучен!
Исусе, Даваоче премудрости, Ти не даде одговора безумнима!
Исусе, Лекару рањених гресима, дај ми лек покајања!
Исусе, Пастиру ударани, удари бесе који ме кушају!
Исусе, Теби сакрушише тело, сакруши страхом Својим срце моје!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 7.
Желећи да човека избавиш од робовања ђаволу, Ти си Исусе, понизио Себе пред непријатељима Твојим, и био си као немо Јагње вођен на заклање, свуда подносећи ране, да би исцелио целог човека који кличе: Алилуја!

Икос 7.
Ти показа дивно трпљење када војници, по наређењу неправедног судије, ругајући се Теби, љуте ране задаваху пречистом телу Твом, те се оно обли крвљу од главе до пете. Тога ради ми Ти са сузама вапијемо:
Исусе, човекољубиви, Ти си од људи трњем овенчан!
Исусе, Божанством нестрадални, Ти трпиш страдања да нас од страсти ослободиш!
Исусе, Спасе мој, спаси мене који заслужујем све муке!
Исусе, од свих напуштени, Тврђаво моја, утврди ме!
Исусе, од свих вређани, Радости моја, развесели ме!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 8.
Чудесно и необично јавише се Теби на Тавору Мојсије и Илија, говорећи о изласку Твом, Који сада окончаваш у Јерусалиму. И они видевши тамо славу Твоју, а овде угледавши спасење наше, кличу: Алилуја!

Икос 8.
Гоњен свуда од Јевреја, Ти због мноштва грехова мојих претрпе ругања и муке; јер једни говоре да си противник ћесару, други Те осуђују као злочинца, а неки вичу, узми, узми распни га. Теби Господу, од свих осуђеноме, на распеће вођеноме, из дубине душе зборимо:
Исусе, неправедно осуђени, Судијо наш, не осуди нас по делима нашим!
Исусе, изнемогли на путу под крстом, Сило моја, не остави ме у часу невоље и потиштености!
Исусе, Ти си вапио к Оцу за помоћ, Подвигоположниче мој, укрепи ме у немоћи мојој!
Исусе, срамоту си примио, Славо моја, не одбаци ме од славе Твоје!
Исусе, Обличје Пресветло Ипостаси Очеве, преобрази моје нечисто и мрачно житије!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 9.
Сва се природа узнемири, гледајући Те где висиш на крсту: сунце на небу зраке своје сакри, земља се затресе, завеса се у храму раздре на двоје, камење се распаде, пакао изврже умрле; а ми се клањамо на месту где стајаху пречисте ноге Твоје, појући: Алилуја!

Икос 9.
Красноречиви говорници, Човекољубче, ма како много говорили, нису у стању одати достојну благодарност Божанским страдањима Твојим. Наша душа и тело, срце и сви састојци, са умилењем кличу:
Исусе, на крсту приковани, прикуј и уништи обвезницу грехова наших!
Исусе, Који са крста свима шириш руке, привуци и мене заблуделог!
Исусе, врата овцама, у ребра прободени, уведи ме ранама Својим у Дворе Своје!
Исусе, телом распети, распни тело моје са страстима и жељама!
Исусе, Ти, скончаваш у мукама, дај ми да срце моје ни за шта друго не зна осим за Тебе распетог!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 10.
Желећи да спасеш свет, Ти си исцељивао хроме, губаве, неме и глуве, и изгонио нечисте духове; а неразумни Јевреји, дишући злобом и мучени завишћу, приковаше Те на крст, не знајући певати: Алилуја!

Икос 10.
Исусе, Царе Превечни, Ти сав страдаш за моју неуздржљивост, да би ме свега очистио, у свему нам дајући пример да идемо стопама Твојим вапијући:
Исусе, Љубави неиспитљива, јер онима који Те распеше, Ти то не уписа у грех!
Исусе, Ти си са великим вапајем и сузама молио у врту, научи и нас да се молимо!
Исусе, Ти си испунио сва пророштва о Теби, испуни на добро жеље срца нашег!
Исусе, Ти си дух Свој предао у руке Оцу, у час изласка мога прими дух мој!
Исусе, Ти ниси забранио да се хаљине Твоје разделе, одвој кротко душу моју од тела!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 11.
Свеумилну молбу приношаше Теби свебеспрекорна Мати Твоја, говорећи: Иако страдаш на крсту, ипак знам да си рођен од Оца пре свих векова, јер видим како сва твар састрадава Теби; Ти дух Свој предајеш Оцу, прими и мој дух, и не остави мене који узвикујем: Алилуја!

Икос 11.
Као светлосна свећа свебеспрекорна Дјева гораше крај крста Твога љубављу к Теби, и материнском тугом туговаше када Ти, истинито Сунце Правде, захођаше у гроб. Са Њом прими и ове молитве срца нашег:
Исусе, Ти си се на дрво узнео, да би нас пале узнео са Собом ка Оцу Своме!
Исусе, Ти си Мајку Своју подарио девственику, да би нас девству и чистоти научио!
Исусе, Ти си ученика Богослова поверио Оној Која је Тебе, Бога Слова, родила, повери и све нас Њеном материнском заступништву!
Исусе, света и ада Победитељу, победи неверје, гордост живота и похоту очију, који живе у нама!
Исусе, Ти си разорио моћ смрти, избави ме од вечне смрти!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 12.
Подај ми благодат Твоју, Исусе, Боже мој, прими ме као што си примио Јосифа с Никодимом, да би душу моју принео Теби као чисту плаштаницу, и мирисима врлина помазао Пречисто Тело Твоје, и имао Тебе у срцу свом као у гробу, кличући: Алилуја!

Икос 12.
Опевајући Твоје добровољно распеће, ми се клањамо страдањима Твојим, Христе, верујемо са капетаном да си заиста Божји Син, и да ћеш са силом и славом великом доћи на облацима. Тада немој посрамити нас, искупљене Твојом крвљу и који овако вапију:
Исусе, многострадални, ридањем Дјеве - Мајке Твоје избави нас вечнога плача!
Исусе, од свију остављени, не остави ме сама у час смрти моје!
Исусе, прими мене који се са Магдалином дотичем ногу Твојих!
Исусе, не осуди ме са издајником и са онима који Те распеше!
Исусе, уведи ме у рај са благоразумним разбојником!
Исусе, Сине Божји, помени нас када дођеш у Царству Своме!

Кондак 13.
О, Исусе Христе, Јагње Божје, које узима на себе грехе света, прими ову малу благодарност, коју Ти од све душе приносимо, и Твојим спасоносним страдањима исцели нас од сваке бољке душевне и телесне; огради нас крстом Твојим од видљивих и невидљивих непријатеља, и при крају живота нашег не остави нас, да бисмо, смрћу Твојом избављени од вечне смрти, увек клицали Теби: Алилуја!

(Овај Кондак се чита трипут)

Молитва прва Господу Исусу Распетоме
На крсту приковани за нас, Исусе Христе, Јединородни Сине Бога Оца, Бездане милости, љубави и неисцрпне доброте. Знам да си ради грехова мојих, по неисказаном човекољубљу Свом, благоизволео пролити на крсту крв Своју, коју ја, бедни и неблагодарни, гадним делима својим досада газих и низашто не сматрах. Стога, из дубине безакоња и нечистоте моје погледавши очима ума на Тебе, распетог на крсту Искупитеља мог, ја са смирењем и вером понирем у дубину Твојих страдања препуних милосрђа Твог, просећи опроштај грехова и исправљење неваљалог живота мог. Буди ми милостив, Господару и Судијо мој; не одбаци ме од лица Твог, већ ме свемоћном руком Својом сам обрати к Теби, и на пут истинског покајања упути, да бих од сад поставио почетак спасењу моме. Божанским страдањима Својим укроти телесне страсти моје; проливеном крвљу Својом очисти нечистоте душе моје; распећем Својим распни мене свету и његовим саблазнима и жељама; крстом Својим огради ме од невидљивих непријатеља који вребају душу моју; прободеним ногама Својим одврати ноге моје од сваког рђавог пута; прободеним рукама Својим задржи руке моје од сваког дела које Ти није по вољи; прикованим телом, прикуј страху Твом тело моје, да бих, уклонивши се од зла, творио добро пред Тобом. Ти који си приклонио главу Своју на крсту, приклони к земљи смирења надмену гордост моју. Трновим венцем Својим огради уши моје, да не би слушале оно што је некорисно. Ти, Који си у устима окусио жуч постави стражу нечистим устима мојим. Ти, Коме је срце копљем прободено, изгради у мени срце ново. Свим ранама Својим свега ме слатко рани за љубав к Теби, да бих Тебе, Господа мог, заволео свом душом, свим срцем, свом снагом, и свом мишљу. Дај ми Себе, Ти Који немаш где главе склонити; дај ми Себе свеблагог, Који избављаш душу моју од смрти; дај ми Себе свеслатког, Који ме љубављу Својом заслађујеш у невољама и напастима, да бих Онога Кога раније незнах, гневљах, од себе одгоњах и на крст приковах, сада заволео, радујући се примио Га, и слатко крст Његов до краја живота свог носио. О, свеблаги Искупитељу мој, не дај одсада ни једној жељи мојој да се испуни, пошто је рђава и непотребна, да не бих опет пао у тешко ропство царујућег у мени греха; него нека се у мени свагда врши Твоја блага воља која жели да ме спасе; Њој себе поверавам, Тебе распетог Господа мог духовним очима срца мог представљам и молим из дна душе да и при разлучењеу мом од земаљског тела мог само Тебе на крсту Твом гледам како ме рукама Својим штитиш и примаш, и од ваздушних духова зла браниш и како ме настањујеш са грешницима који су Ти покајањем угодили. Амин.

Молитва друга Господу Исусу Распетоме
Господе Исусе Христе, Сине Бога живога, Творче Неба и земље, Спаситељу света, ево ја, недостојан и грешнији од свију, смирено приклањам колена срца свог пред славом величанства Твог, певам крст и страдања Твоја, и благодарност приносим Теби, Цару свих и Богу, што си благоволео да као човек понесеш све трудове и сваковрсне невоље, напасти и муке, да би свима нама био састрадални помоћник и избавитељ у свима жалостима, невољама и страдањима. Знам, свемоћни Господе, да све то не беше Теби потребно, него Ти ради спасења људског, претрпе крст и страдање, да би нас све искупио од љутог робовања ђаволу. Чиме ћу Ти, Човекољубче узвратити за сва страдања која си поднео ради мене грешнога? Не знам. Јер и душа, и тело и сва добра су од Тебе, и све моје Твоје је и ја сам Твој. Једино надајући се на Твоје безгранично милосрђе, милосрдни Господе, певам Твоју неисказану дуготрпељивост, величам Твоје ненадмашно понижење, славим Твоју неизмерну милост, клањам се Пречистим страдањима Твојим, и свесрдно целивајући ране Твоје, вапијем: помилуј ме грешнога и учини да крст Твој свети не буде у мени бесплодан, да бих узимајући овде са вером удела у страдању Твоме, удостојио се видети славу Царства Твога на Небесима. Амин.

Издање: ”Православни акатисти”, II допуњено издање, манастир Денсковац, 2004.

2 коментара: