Покајни канон Господу нашем Исусу Христу

Глас 6.

Песма 1.
Ирмос: Прешавши пешке по дну мора као по суву, Израиљ, гледајући гонитеља фараона где се дави, клицаше: певајмо Богу победничку песму!
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Ја грешни и потиштени приступих сада к Теби, Господару и Богу своме. Али не смем да гледам у небо, само се молим, говорећи: дај ми, Господе, расположење да горко оплакујем дела своја!
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
О тешко мени грешноме, беднији сам од свих људи: нема у мени покајања! Господе, дај ми сузе да горко оплакујем дела своја!
Припев: Слава Оцу и Сину и Светоме Духу.
Безумни јадни човече, губиш време у лењости! Помисли на свој живот, и обрати се Господу Богу, и горко оплакуј дела своја!
Припев: И сада и увек и у векове векова. Амин.
Пречиста Мати Божија, погледај на мене грешнога, и од замке ђавоље избави ме, и на пут покајања упути ме да горко оплакујем дела своја.


Песма 3.
Ирмос: Нема светога као што си Ти, Господе Боже мој, Који си прославио верне Твоје, Добри, и утврдио их на камену исповедања Твога.
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Када престоли буду постављени на Страшном судишту, тада ће се тачно испитати дела свих људи; тамо ће бити тешко грешницима када буду послани на мучење. И то знајући, душо моја, покај се за своја зла дела!
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Праведници ће се обрадовати, а грешници заплакати. Тада нам нико неће моћи помоћи, него ће нас дела наша осудити. Стога се пре смрти покај за своја зла дела!
Припев: Слава Оцу и Сину и Светоме Духу.
Тешко мени многогрешноме, који због неосетљивости ни суза немам, јер сам се упрљао делима и мислима. Сада се отргни од земље, душо моја, и покај се за своја зла дела!
Припев: И сада и увек и у векове векова. Амин.
Ето, Син Твој, Госпођо, зове нас и поучава добру, а ја грешни увек бежим од добра; но Ти, Милостива, помилуј ме, да се покајем за своја зла дела.

Сједален, глас 6.
Помишљам на страшни дан и оплакујем своја рђава дела. Како ћу одговорити Бесмртноме Цару? Или како ћу се ја блудни усудити да погледам на Судију? Милосрдни Оче, Сине Јединородни и Душе Свети, помилуј ме!
Припев: Слава Оцу и Сину и Светоме Духу, и сада и увек и у векове векова. Амин. 
Богородичан: Свезан сада многим оковима грехова и заробљен страшним страстима и невољама, Теби прибегавам, моме спасењу, и вапијем: помози ми, Дјево Мати Божија!

Песма 4.
Ирмос: Христос Спас је моја сила, Бог и Господ, богодолично пева часна Црква кличући од чиста ума, у Господу празнујући.
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Широк је овде и пријатан пут у сластима живети, али ће горко бити у последњи дан, када се душа буде одвајала од тела; чувај се од њих, човече, Царства ради Божијег!
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Зашто сиромаха тлачиш_ Плату најамнику задржаваш? Брата свог не љубиш? Блуд и гордост упражњаваш? Остави то, дакле, душо моја, и покај се Царства ради Божијег!
Припев: Слава Оцу и Сину и Светоме Духу.
О безумни човече, докле ћеш градити као пчела, скупљајући богатство своје? Јер ће брзо нестати као прах и пепео, него боље ишти Царство Божије.
Припев: И сада и увек и у векове векова. Амин.
Госпођо Богородице, помилује ме грешнога, и у врлини утврди, и сачувај ме да ме изненада смрт не уграби неприпремљеног, и одведи ме, Дјево, до Царства Божијег.

Песма 5.
Ирмос: Молим те Благи, Божијом светлошћу Својом озари душе оних који Ти с љубављу ране, да знају Тебе, Речи Божја, истинитога Бога, Који дозиваш из мрака греховног.
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Сети се, јадни човече, како си због грехова потчињен лажима, клеветама, необузданошћу, болестима, опаким зверовима! Душо моја грешна, јеси ли то желела?
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Дрхте моја чула, јер помоћу свих скривих: очима - гледајући, ушима - слушајући, језиком - зло говорећи, цела себе паклу предајући. Душо моја грешна, јеси ли то желела?
Припев: Слава Оцу и Сину и Светоме Духу.
Блудника и кајућег се разбојника примио си, Спасе! А ја једини отежах лењошћу греховном и постадох роб злим делима. Душо моја грешна, јеси ли то желела?
Припев: И сада и увек и у векове векова. Амин.
Дивна и брза помоћнице свима људима, Мајко Божија, помози мени недостојном, јер то зажеле душа моја грешна.

Песма 6.
Ирмос: Гледајући море живота, узбуркано буром искушења, ја сам прибегао Твоме тихом пристаништу и вапијем Ти: изведи из пропасти живот мој, Многомилостиви!
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Живот на земљи блудно проведох и душу у таму предадох; а сада Те молим, Милостиви Господару: ослободи ме од овог вражјег ропства, и дај ми разум да творим вољу Твоју!
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Ко ради оно што ја? Јер као што свиња лежи у блату, тако и ја служим греху. Но ти, Господе, извуци ме из ове каљуге и дај ми срце да творим заповести Твоје!
Припев: Слава Оцу и Сину и Светоме Духу.
Прени се ка Богу, јадни човече, сетивши се својих сагрешења, припадајући Творцу, плачући и уздушући, а Он ће ти као Милосрдан дати ума да знаш вољу Његову.
Припев: И сада и увек и у векове векова. Амин.
Богородице Дјево, сачувај ме од видљивог и невидљивог зла, Пречиста, и прими молитве моје, и однеси их Сину Твоме, да ми да памети да творим вољу Његову.

Кондак
Душо моја, зашто се богатиш гресима? Зашто чиниш вољу ђавола? У шта полажеш наду? Престани са тим и обрати се Богу плачем, вапијући: Милосрдни Господе, помилује ме грешнога!

Икос
Помисли, душо моја, на горки час смрти и на Страшни Суд Творца твога и Бога, јер ће те грозни анђели, душо, дохватити и у вечан огањ увести. Стога се пре смрти покај, вапијући: Господе, помилуј ме грешнога!

Песма 7.
Ирмос: Анђео учини те усијана пећ даде росу светим младићима, а пламена заповест Божја убеди мучитеље Халдеје да кличу: благословен си, Боже отаца наших!
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Не уздај се, душо моја, у трулежно богатство и у неправедно гомилање, јер не знаш коме ћеш све то оставити, него завапи: помилуј ме, Христе Боже, недостојнога!
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Не уздај се, душо моја, у телесно здравље и у брзо пролазну лепоту, јер видиш како снажни и млади умиру, него завапи: помилуј ме, Христе Боже, недостојнога!
Припев: Слава Оцу и Сину и Светоме Духу.
Сети се, душо моја, вечнога живота, Царства Небескога које је припремљено Светима; и таме најкрајње и гнева Божјега који су припремљени злима, и завапи: помилуј ме, Христе Боже, недостојнога!
Припев: И сада и увек и у векове векова. Амин.
Припадни, душо моја, Божјој Мајци, и помоли Јој се, јер је брза помоћница покајницима, умолиће Сина Христа Бога и помиловаће ме недостојног.

Песма 8.
Ирмос: Светима си из пламена росу источио и жртву си праведникову водом спалио, јер све што хоћеш, Христе, Ти чиниш; Тебе величамо изнад свега кроза све векове!
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Како да не плачем када помислим на смрт? Јер видех брата свога где лежи у гробу безславан и безобличан. А шта ја чекам? И на шта се надам? Само дај ми, Господе, покајање пре смрти! (чита се два пута са припевом између)
Припев: Слава Оцу и Сину и Светоме Духу.
Верујем да ћеш доћи да судиш живима и мртвима, и сви ће стати у своме реду, стари и млади, владари и кнезови, девојке и свештеници. Где ћу се обрести ја? Тога ради вапијем: дај ми, Господе, покајање пре смрти!
Припев: И сада и увек и у векове векова. Амин.
Пречиста Богородице, прими недостојну молитву моју, и сачувај ме од изненадне смрти, и даруј ми покајање пре смрти!

Песма 9.
Ирмос: Људима је немогуће Бога видети, на Њега не смеју ни чинови Анђелски гледати; Тобом пак, Свечиста, јави се људима оваплоћени Логос. Њега величајући, ми Те са Небеским војскама славимо као Блажену.
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Сада вама прибегавам, Анђели, Арханђели и све Небеске Силе које стојите пред престолом Божјим, молите се Творцу своме да избави душу моју од вечитих мука.
Припрев: Помилуј ме, Боже, помилуј ме.
Сада плачем к вама, свети Патријарси, Цареви и Пророци, Апостоли и Светитељи, и сви изабраници Христови: помозите ми на суду, да Господ спасе душу моју од силе вражије.
Припев: Слава Оцу и Сину и Светоме Духу.
Сада се к вама пружам, свети Мученици, Пустињаци, Девственици, Праведници, и сви Свети, који се молите Господу за сав свет, да ме помилује у часу смрти моје.
Припев: И сада и увек и у векове векова. Амин.
Мајко Божија, помози мени који се силно у Тебе надам, умоли Сина Свога да ме недостојног постави са Своје десне стране када седне да суди живима и мртвима. Амин.

Молитва
Владико Христе Боже, Који си Својим страдањима моје страсти исцелио и Својим ранама моје ране излечио, даруј мени, који сам Ти много згрешио, сузе умиљења; разлиј по моме телу од миомира животворног Тела Твог и испуни душу моју миљем Твоје скупоцене Крви, насупрот горчини којом ме ђаво напоји; уздигни к Себи ум мој клонули и извади из провалије погибли, јер немам покајања, немам умиљења, немам сузе утешне, који одводе децу њиховом наслеђу. Помрачи ми се ум у житејским страстима, не могу да погледам к Теби у болести, не могу да се загрејем сузама љубави према Теби. Но, Владару Господе Исусе Христе, Ризнице добара, даруј ми потпуно покајање и трудољубиво срце у тражењу Тебе; даруј ми благодат Твоју и обнови у мени црте Твога лика. Ја Те оставих, Ти ме немој оставити! Појави се, тражим Те; одведи ме на пашу Твоју и уброј ме у овце Свога изабранога стада, храни ме са њима биљем божанских Тајни Твојих, молитвама Пречисте Матере Твоје и свих Светих Твојих. Амин.

Извор: Православни молитвослов: за сваки дан и сваку употребу, Манастир светог Вазнесења Господњег, Тушимља, 2011.

Нема коментара:

Постави коментар